193135987363285

Alimentatie sanatoasa

Home» Sfaturi Culinare» Alimentatie sanatoasa» Sa invatam sa servim masa ca la carte!

Sa invatam sa servim masa ca la carte!

      Trimite pe mail Printeaza
Sa invatam sa servim masa ca la carte!
Suntem cu totii intr-o continua miscare, avand intotdeauna ceva urgent de facut sau de planuit, nu avem timp nici pentru familie si nici pentru altceva, ne concentram mult asupra cailor de obtinere a mijloacelor necesare pentru traiul de zi cu zi si uitam din pacate sa mai traim si sanatos, sa ne oferim momente dese de ragaz sau sa ne alimentam ca la carte, echilibrat si fara graba.

Servirea mesei in conditii improprii, pe fuga si fara a da atentie la ingredientele incluse in meniul zilnic este caracteristica pentru multe persoane din ziua de azi, rezultand in consumul de cantitati crescute de hrana, boli diverse cu substrat alimentar, cresteri in greutate, afectarea ratei metabolismului si alte aspecte negative. Senzatia de satietate nu mai este atat de usor de recunoscut atunci cand mananci prea repede, cu inghitituri mari, organismul gasindu-se astfel in imposibilitatea de a transmite semnale clare catre creier.

Sistemul digestiv este pus in miscare atunci cand se serveste masa, primind si transmitand semnale diverse in tot organismul, iar minimum de timp necesar ajustarii complete la parametrii sai optimi de functionare este 20 de minute. Persoanele care servesc de obicei masa sub acest interval de timp nu procedeaza deloc corect, riscand sa contracteze diverse boli din aceasta cauza. Pentru a invata sa ne alimentam corect este deci nevoie sa invatam si unele reguli stiintifice de servire a meselor zilnice, care toate se bazeaza pe pasi simpli de urmat si usor de retinut.

1. Pentru a scapa de obiceiul servirii mesei pe fuga, este nevoie sa ne concentram ceva mai mult asupra acestei activitati si sa experimentam initial alimentatia constienta, oferind atentie suplimentara modului in care mestecam hrana, cantitatilor de hrana ingerate la o singura inghititura si semnalelor diverse primite din partea organismului. De obicei, aceste experimente tin cam 2-3 saptamani de zile timp in care se fixeaza automat si noile obiceiuri alimentare ceva mai sanatoase.

2. Servirea zilnica a meselor principale sau a gustarilor dintre mese se face intotdeauna asezat pe scaun, la masa, si niciodata de pe canapea, din picioare sau din mers. Obiceiul de a servi masa si in alte conditii se poate fixa prin repetarea sa intre obiceiurile noastre alimentare si este foarte greu apoi sa renunti odata ce ai deprins acest rau narav al servirii unor mese si in conditii improprii.

3. Intrucat cei mai multi dintre noi ne ridicam de la masa atunci cand terminam totul din farfurie, este indicat, pentru un bun control al greutatii corporale, sa ne procuram farfurii intinse sau adanci de dimensiuni mai mici, care sa nu poata incorpora portii mai mari decat cele necesare organismului nostru pentru buna sa functionare. Acesta este unul dintre secretele simple si eficace care pot ajuta la orice dieta de slabit sau de intretinere si merita luat serios in considerare pentru un mai bun control al portiilor la masa.

4. Pe durata meselor, putem folosi un fundal muzical relaxant si este permisa si conversatia lejera, dar sunt interzise alte cai de distragere a atentiei de la servirea mesei, iar aici putem aminti televizorul, calculatorul, stirile la radio, muzica data prea tare, vanzoleala copiilor din camera alaturata sau prezenta animalelor de companie. Pentru cel putin 20 de minute, la fiecare masa a zilei, este indicat sa ne rezolvam toate problemele urgente dinainte, sa potolim animalutele, sa aducem pe cei mici sa serveasca masa impreuna cu noi sau sa ii culcam daca sunt prea mici, si sa inchidem toate sursele de poluare fonica existente in preajma noastra.

5. Mestecarea atenta a fiecarei imbucaturi de hrana trebuie sa devina un bun obicei al nostru, iar acest lucru este cu atat mai valabil cu cat ingredientele sunt mai solide si mai greu de procesat de catre sistemul digestiv. Cu cat mai bine mestecam hrana cu atat mai mult ajutam organismul sa o proceseze corect, putand astfel beneficia de un aport optim de nutrimente obtinut si cu ajutorul nostru direct, dat prin mestecarea mancarii cu atentie si fara graba.

6. Servirea unui pahar de vin, de lapte sau de apa cu lamaie pe durata mesei va ajuta decisiv la eliminarea grabei atunci cand ne mestecam mancarea, oferind organismului scurte pauze pentru a se adapta la cantitatile de hrana ingerate. Lichidul astfel patruns in stomac odata cu hrana completeaza necesarul pentru organism si confera si o senzatie de satietate mai repede decat daca am manca fara a bea si mici inghituri di paharul de alaturi. Copiii insa ar trebui sa nu practice des acest obicei ci sa isi mestece corect mancarea deoarece ei nu prea mananca constient si oricum vor inghiti repede si pe nemestecate de cele mai multe ori.

7. Folosirea adecvata si civilizata a tuturor tacamurilor la masa permite de asemenea eliminarea grabei atunci cand servim mesele zilnice. Fiind obligati de uzante sa apelam si la lingura, si la furculita si la cutit, vom consuma mai mult timp din aceasta cauza atunci cand mancam si astfel vom reusi sa ne formam mai usor niste obiceiuri alimentare sanatoase.

8. Parintii sau persoanele care sunt animatorii principali ai meselor in familie trebuie sa aiba deja formate niste deprinderi alimentare corecte pentru ca ei vor si persoanele care sa dea tonul pentru servirea corecta a hranei. Copiii se ghideaza des dupa semnalele primite de la adulti si daca au ce invata de la acestia vor reusi sa deprinda la randul lor obiceiuri alimentare dintre cele mai sanatoase.

9. Gustarile dintre mese au rolul lor bine determinat de catre medici si nutritionisti, respectiv ajuta la potolirea senzatiei de foame intre mese. Sa servesti masa atunci cand esti foarte infometat este o mare greseala si se recomanda in aceste situatii servirea unui ceai cald mai inainte de a te aseza la masa sau un pahar de iaurt sau lapte. Aperitivele ar fi solutia ideala inainte de a ne aseza la masa pentru a potoli senzatia pregnanta de foame, dar nu foarte multa lume isi permite sau include si aperitivele printre felurile de mancare servite in mod obisnuit.

10. Atmosfera in care se serveste masa este esentiala pentru decurgerea acestei activitati in cele mai sanatoase conditii si nu putine familii mananca in conditii acute de stres, se cearta la masa sau discuta probleme importante exact in acest moment al servirii mesei. Eliminarea completa a stresului pe durata servirii meselor zilnice este deci esentiala pentru formarea unor bune obiceiuri alimentare. Suplimentar, si utilizarea unor surse de lumina mai slabe in momentul servirii mesei este recomandata deoarece s-a descoperit ca iluminarea puternica pe durata servirii mesei poate determina o alimentatie compulsiva.

Toate regulile enuntate anterior sunt menite sa ne ajute pe toti sa ne corectam mai usor obiceiurile alimentare gresite si merita luate in considerare ca valabile si utile pentru toata lumea. Abaterile de la aceste reguli se soldeaza de obicei cu tot felul de inconveniente cu substrat alimentar si, cu cat mai repede vom include astfel de obiceiuri sanatoase la servirea zilnica a meselor, cu atat mai bine va fi nu doar pentru noi insine, dar si pentru tot restul familiei noastre.





Postat de Lucia Mihailescu pe data de 2011-05-20 Vizualizari: 11509


      Printeaza

Daca ti-a placut articolul Sa invatam sa servim masa ca la carte!, aboneaza-te la RSS-ul de RSS: Alimentatie sanatoasa Alimentatie sanatoasa pentru a fi notificat cand mai apar articole asemanatoare sau aboneaza-te la newsletter-ul coolinaria.ro cu toate noutatile aparute pe site.

Sfaturi cool


Trucuri de frumusete – Puterile nebanuite ale uleiului de cocos
Majoritatea produselor de infrumusetare contin nu doar parabeni, ci si multe alte substante daunatoare. Ca sa ai grija de tine, atat in ceea ce priveste sanatatea, cat si aspectul, o alternativa efici
Dafinul si sanatatea – De ce e recomandata „planta invingatorilor”
De dafin am auzit cu totii. Gospodinele il folosesc in special atunci cand prepara toba de casa, inaintea sarbatorilor de iarna, si oricand fac diverse tocanite cu cartofi. Despre prima mentiune in ca
Beneficiile cojilor de oua – De ce sa nu le mai arunci niciodata
Destul de putine persoane stiu ca nu doar ouale au multe beneficii pentru sanatatea noastra, ci si coaja lor. De obicei, dupa ce preparam omleta sau le fierbem, aruncam bucatelele de coaja. Uite catev
Sarea roz de Himalaya – Ce beneficii are pentru sanatate
Ai vazut, cu siguranta, sare roz de Himalaya prin supermarketuri si pe la magazinele naturiste. Stii cum arata, dar nu stii ce beneficii are. Ei bine, sunt o multime de motive care ne demonstreaza cat
Migrenele, cauzate de lipsa anumitor vitamine din organism?
Cel mai adesea, punem durerile de cap mai puternice pe seama faptului ca avem o viata agitata, plina de stres. Oare chiar asa sa fie? In general, ne tratam cu medicamente si incercam sa facem fata cat
Afla ultimele retete culinare, sfaturi culinare, trucuri culinare @ coolinaria.ro 


 
Pentru clatite mai pufoase, adaugati in aluat un albus batut spuma.
Sfaturi culinare online, trucuri culinare, retete culinare, mancare sanatoasa  
SFATUL COOL AL ZILEI



Condimente - Lemn dulce
Lemn dulce
Lemnul dulce este o planta din familia fabaceae, inrudita cu fasolea, ale carei radacini sunt comest...
» mai mult

Citeste despre un condiment

Adauga restaurant

Alege oras
Vezi toate restaurantele din orasul tau






Ai inventat o reteta culinara si vrei sa vezi ce success are?Ai vreo reteta culinara preferata? Adauga reteta pe coolinaria.ro si vezi cati utilizatori au incercat-o si daca le-a placut!  
Adauga reteta ta pe coolinaria.ro
"A citi fara sa gandesti e ca si cum ai manca fara sa digeri"
Edmund Burke
Retete culinare delicioase - coolinaria.ro  Cele mai populare sfaturi culinare online - coolinaria.ro
 Cele mai populare galerii culinare online - coolinaria.ro
 Cele mai populare diete de slabit - coolinaria.ro