193135987363285

Alimentatie sanatoasa

Home» Sfaturi ...» Alimenta...» Cum prevenim formarea pietrelor la rinichi?...

Cum prevenim formarea pietrelor la rinichi?

      Trimite pe mail Printeaza
Cum prevenim formarea pietrelor la rinichi?
O dieta echilibrata poate preveni inclusiv formarea pietrelor la rinichi, alimentatia fiind unul dintre factorii care poate bloca sau, dimpotriva, exacerba o asemenea conditie grava a organismului uman. Alaturi de alimentatie, exista si alti factori agravanti, ereditatea fiind unul dintre acestia, dar si mediul inconjurator, greutatea corporala sau aportul zilnic de lichide.

Se stie faptul ca, dupa procesarea alimentelor in organism, substantele care rezulta (saruri minerale) sunt purtate prin sange inspre rinichi si apoi eliminate prin urina, dar exista si produse alimentare care, dupa ce sunt procesate, duc la formarea unor formatiuni cristalizate minuscule, care mai apoi ajung in zona rinichilor, putand ingreuna astfel eliminarea urinei. In cazurile grave, aceste formatiuni cristalizate se dezvolta in adevarate pietre, diferite dupa specificul fiecarui organism, dar toate periculoase pentru sanatate.

Unele pietre la rinichi sunt formate atunci cand urina este foarte acida, cu un PH scazut, in aceasta situatie producandu-se asa-numitele pietre pe baza de oxalat de calciu, care isi extrag elementele de compozitie din calciul prezent in alimente sau chiar din oase, din unele legume, fructe si nuci sau alune ori din zarzavaturi. Pietrele pe baza de oxalat de calciu sunt cele mai frecvente, putand fi generate si de factori precum aportul scazut de lichide, aportul excesiv de vitamina D, medicatie (ex.: diuretice) sau anumite boli cronice.

Pietrele pe baza de fosfat de calciu apar ceva mai rar si se situeaza la polul opus din punct de vedere al aciditatii, adica sunt caracterizate printr-un PH ridicat, de asemenea factor favorizant pentru formarea pietrelor la rinichi. Pietrele de acid uric sunt insa caracterizate de o aciditate crescuta, dar au drept cauza alimentatia bogata in proteine, peste si fructe de mare.

Pietrele de struvita au o situatie aparte, acestea rezultand in urma infectiilor care afecteaza rinichii si nemaifiind influentate de dieta ci de pastrarea sanatatii sistemului urinar, care trebuie sa fie mereu pazit de alte infectii si de atacul bacteriilor. In sfarsit, pietrele de cistina sunt o forma foarte rara de calculi, care se formeaza dintr-un aminoacid, numit cistina. Formarea lor se datoreaza de asemenea alimentatiei gresite, bogata in proteine si fara un aport util de lichide.

Ca masuri utile de prevenire si eliminare corecta a acestor pietre care afecteaza rinichii, pe primul loc se afla aportul marit de apa si alte lichide clare in alimentatie, medicii recomandand un minimum necesar de fluide in functie si de cat de activi sunt pacientii, de starea vremii (anotimpuri) si alti factori. Unele studii au indicat faptul ca, pe langa apa proaspata, si sucurile naturale din citrice, precum limonada si sucul de portocale au un rol pozitiv in blocarea formarii pietrelor la rinichi, dar nu exista dovezi clare din acest punct de vedere.

Paradoxal, cafeaua si ceaiul verde sau cel negru au un rol pozitiv pentru reducerea riscului de contractare a pietrelor la rinichi, dar medicii recomanda moderatie in consumul lor si la fel stau lucrurile si in ce priveste aportul de vin si bere la dieta, si acestea cu rol pozitiv, dar in cantitati moderate. Sucul de grapefruit insa si de asemenea bauturile pe baza de cola prezinta un risc marit pentru formarea pietrelor pe baza de oxalat de calciu si la fel stau lucrurile si cu sucul de coacaze.

Sarea alimentara este unul dintre cei factorii de risc marit pentru formarea pietrelor la rinichi si ar trebui consumata in cantitati foarte mici sau chiar si eliminata pe durata mai multor zile de la dieta. Cantitatea recomandata de medici este de maximum 2400 miligrame de sare pe zi, dar se poate consuma si mai putin daca se apeleaza la condimente gustoase, care nu influenteaza sanatatea rinichilor.

Alimentele cu grad mare de procesare (conserve, compoturi, alimente congelate) si aditivii alimentari bogati in saruri trebuie complet eliminate de la dieta, iar produsele de patiserie si de panificatie care contin praf de copt, bicarbonat de sodiu, glutamat de sodiu, nitrati, nitriti si alte substante similare sunt si acestea cu grad mare de risc.

Aportul de proteine la dieta, pentru persoanele care au pietre la rinichi sau prezinta un risc de formare a acestora, trebuie limitat, carnea, pestele si ouale nefiind recomandate la dieta. Lactatele degresate si iaurturile pot fi insa consumate deoarece ajuta la prevenriea formarii pietrelor la rinichi, in special a celor pe baza de calciu. Pentru persoanele cu intoleranta la lactoza, sucul de portocale fortificat cu calciu este recomandat.

Dintre celelalte alimente, spanacul, rubarba, nucile si alunele, si taratele de grau prezinta un risc marit pentru sanatate si trebuie evitate la dieta, iar suplimentele pe baza de vitamina C sau D si alimentele fortificate cu aceste vitamine prezinta de asemenea risc pentru sanatate. In plus, un bun control al greutatii corporale, mai ales in cazul supraponderalilor, va reduce riscul formarii pietrelor la rinichi, fiind recomandat de aceea si exercitiul fizic moderat si miscarea in aer liber.





Postat de Lucia Mihailescu pe data de 2010-08-02 Vizualizari: 13240


      Printeaza

Daca ti-a placut articolul Cum prevenim formarea pietrelor la rinichi?, aboneaza-te la RSS-ul de RSS: Alimentatie sanatoasa Alimentatie sanatoasa pentru a fi notificat cand mai apar articole asemanatoare sau aboneaza-te la newsletter-ul coolinaria.ro cu toate noutatile aparute pe site.

Sfaturi cool


Trucuri de frumusete – Puterile nebanuite ale uleiului de cocos
Majoritatea produselor de infrumusetare contin nu doar parabeni, ci si multe alte substante daunatoare. Ca sa ai grija de tine, atat in ceea ce priveste sanatatea, cat si aspectul, o alternativa efici
Dafinul si sanatatea – De ce e recomandata „planta invingatorilor”
De dafin am auzit cu totii. Gospodinele il folosesc in special atunci cand prepara toba de casa, inaintea sarbatorilor de iarna, si oricand fac diverse tocanite cu cartofi. Despre prima mentiune in ca
Beneficiile cojilor de oua – De ce sa nu le mai arunci niciodata
Destul de putine persoane stiu ca nu doar ouale au multe beneficii pentru sanatatea noastra, ci si coaja lor. De obicei, dupa ce preparam omleta sau le fierbem, aruncam bucatelele de coaja. Uite catev
Sarea roz de Himalaya – Ce beneficii are pentru sanatate
Ai vazut, cu siguranta, sare roz de Himalaya prin supermarketuri si pe la magazinele naturiste. Stii cum arata, dar nu stii ce beneficii are. Ei bine, sunt o multime de motive care ne demonstreaza cat
Migrenele, cauzate de lipsa anumitor vitamine din organism?
Cel mai adesea, punem durerile de cap mai puternice pe seama faptului ca avem o viata agitata, plina de stres. Oare chiar asa sa fie? In general, ne tratam cu medicamente si incercam sa facem fata cat
Afla ultimele retete culinare, sfaturi culinare, trucuri culinare @ coolinaria.ro 


 
Pentru albusul de oua perfect folositi intotdeauna recipiente din inox.
Sfaturi culinare online, trucuri culinare, retete culinare, mancare sanatoasa  
SFATUL COOL AL ZILEI



Papadia
Papadia (Taraxacum officinale) si-a dobandit un loc binemeritat in traditia culinara gratie grecilor...
» mai mult

Citeste despre un condiment

Adauga restaurant

Alege oras
Vezi toate restaurantele din orasul tau






Ai inventat o reteta culinara si vrei sa vezi ce success are?Ai vreo reteta culinara preferata? Adauga reteta pe coolinaria.ro si vezi cati utilizatori au incercat-o si daca le-a placut!  
Adauga reteta ta pe coolinaria.ro
"Ospitalitate, virtutea care ne determina sa hranim si sa gazduim anumite persoane care nu au nevoie de hrana si gazduire"
Ambrose Bierce
Retete culinare delicioase - coolinaria.ro  Cele mai populare sfaturi culinare online - coolinaria.ro
 Cele mai populare galerii culinare online - coolinaria.ro
 Cele mai populare diete de slabit - coolinaria.ro