Site coolinaria.ro

Trenduri culinare pentru 2011


Trenduri culinare pentru 2011 Si in materie de gatit exista dintotdeauna o moda a momentului, uneori fiind tinute la loc de cinste preparatele de mare complexitate, care necesita o maiestrie culinara aparte, iar alteori promovandu-se dimpotriva bucataria cu iz traditional, mai simpla, dar si mai sanatoasa, bazata aproape exclusiv pe ingrediente organice.

In 2011, trendul culinar este pe buna dreptate marcat de un gatit de tip ecologic, cu ingrediente pe cat posibil neprocesate, sugerandu-se de aceea orientarea catre fermierii locali, care vin cu o oferta de produse obtinute in mod organic, fara pesticide, E-uri alimentare ori preparate cu prea multe grasimi, sare sau zahar.

Pentru cei mici, ideal este in 2011 sa se gateasca mese cat mai pline de nutrimente, bine diversificate si care sa respecte recomandarile medicilor si ale nutritionistilor, adolescentii incadrandu-se si dansii la aceste deziderate in plan culinar. Mesele trebuie sa fie servite la intervale regulate, iar micul-dejun nu poate sa fie sarit sub nici o forma.

Pentru servirea mesei in oras, se militeaza fervent in favoarea acelor restaurante care isi procura ingredientele alimentare de pe piata locala si care introduc frecvent in meniurile lor alimente foarte proaspete, unele cultivate in propria gradina asa cum poate fi, de exemplu, cazul unor condimente sau a verdeturilor si legumelor de stricta necesitate.

Intrucat populatia a devenit mai constienta de riscurile pentru sanatate pe care le prezinta diversele alergii la unele produse alimentare, tot in 2011 se doreste si o mai larga diversificare a meniurilor casnice sau a celor servite in locurile publice in directia crearii de preparate care sa nu includa si glutenul, lactoza si alte substante recunoscute pentru rolul lor nociv asupra persoanelor care sufera de alergii alimentare.

La fel ca si in lumea modei, si in universul culinar de anul acesta simplitatea da tonul general, dorindu-se practic o reintoarcere la principiile sanatoase ale bucatariei traditionale, unde sa se alterneze perioadele de bogatie in plan alimentar cu cele de regim mai strict, necesare detoxifierii organismului si scaderilor bune in greutate.

Producatorii alimentari vor trebui si dansii sa isi diversifice oferta pentru 2011 cu produse alimentare la un gramaj mai redus, care sa fie accesibile ca pret tuturor categoriilor de populatie, in prezent prea multa lume dorindu-si sa cumpere cantitati mai mici dintr-un produs oarecare, dar neavand inca aceasta posibilitate.

Bauturile servite la masa sau intre mese se recomanda puternic a fi obtinute exclusiv din ingrediente sanatoase si naturale, fie vorba despre sucuri, bauturi alcoolice si energizante, ceaiuri diverse sau preparate lichide pe baza de lapte ori cacao. Produsele care contin E-uri alimentare, bauturile carbogazoase si in general orice tip de bautura procesata nu vor fi deloc la moda in viitorul apropiat.

In ciuda temerilor populatiei, gatitul de tip ecologic cu produse organice nu presupune automat si costuri suplimentare, dar este nevoie de o concurenta onesta, garantata de toti factorii responsabili pentru a se incuraja piata agro-alimentara a produselor organice in anii care vor veni. In special pentru generatiile tinere acest lucru va fi deosebit de benefic si de aceea ne asteptam ca speculantii sa fie eliminati din start pentru a nu ne trezi peste noapte cu o explozie artificiala a preturilor asa cum s-a intamplat de atatea ori in trecut.

Prioritar pentru gatitul casnic, dar si cel adresat alimentatiei publice, tendintele culinare din 2011 ar trebui sa fie urmate intocmai deoarece astfel vom avea cu totii doar de castigat, fortand practic marii producatori alimentari sa isi reconsidere pozitia lor intransigenta si sa iasa pe piata cu o gama noua de produse, mai sanatoase si net superioare din punct de vedere nutritional celor aflate in prezent pe rafturile magazinelor alimentare.

Simplitatea, naturaletea si prospetimea sunt principiile dupa care se conduce arta culinara in prezent si, la fel ca si in lumea modei, se pot incerca si in bucatarie unele experimente inteligente de cosmetizare a adevarului, dar la final de pierdut va avea de pierdut chiar bucatarul intrucat pana la urma va fi vorba despre sanatatea personala si cea a propriei familii, iar aici nimeni nu mai pare dispus sa faca compromisuri indiferent cat de bine ar suna clipurile publicitare televizate sau reclamele pompoase postate in orele de maxima audienta.


Autor:  Coolinaria