Cel putin pentru romani, daca nu pentru intreaga lume crestina, a existat
intotdeauna o legatura stransa intre sarbatoarea Invierii Domnului si bucatele care
se consuma in aceasta perioada. Incepand cu Postul Mare, care detoxifiaza si
pregateste trupul nostru pentru noul an, si incheind cu intreaga saptamana de dupa
noaptea de Inviere, cu totii am fost invatati sa respectam un adevarat ritual
culinar, unde hrana de origine animala este alternata fericit cu produse din surse
vegetale si cu mese moderate de peste.
Din punct de vedere religios, spiritual, se stie ca Pastele crestin simbolizeaza
invierea lui Hristos, dar in egala masura vesteste si renasterea intregii creatii,
permitandu-se din aceasta cauza si pastrarea unor traditii pagane pe durata intregii
sarbatori, inclusiv in ce priveste alimentatia specifica pentru zilele de Paste.
Incepand cu ouale rosii si incheind cu mesele din carne de miel, crestinii
sarbatoresc copios in aceasta perioada desi multe dintre bucatele asa-zis
traditionale nu au nici cea mai mica legatura cu lumina Pastelui sau cu invierea lui
Hristos, care ne-a transmis multe invataturi inspirate, dar cu siguranta nu a
recomandat expres si uciderea a milioane de mieluti si vitelusi in cinstea invierii
sale din morti.
Nu intamplator bucatele care se duc la biserica pentru a fi sfintite pentru masa de
Paste includ mai degraba produse de tipul oualor incondeiate, cozonaci si pasca si
aproape deloc mancare de carne, ceea ce arata clar faptul ca s-a pastrat pana in
ziua de astazi in biserica crestina o intelegere desavarsita a acestei sarbatori a
vietii, care ar trebui sa isi rasfranga lumina si asupra animalelor, sacrificate
poate in numar prea mare si de multe ori cu o nepasare de nedescris, foarte greu de
asociat cu esenta invataturii crestine sau cu "invierea mortilor si viata veacului
ce va sa vie".
De aceea, daca este sa vorbim despre bucatele traditionale de Paste, care au o
semnificatie aparte pentru toti crestinii, de orice rit ar apartine ei, atunci
merita aici amintite in primul rand painea si vinul, mentionate de mai multe ori in
textul sacru al Bibliei ca alimente incarcate de o bogata simbolistica, si abia apoi
putem sa ne mutam atentia catre ouale inrosite, cozonac, pasca sau chiar si
mancarurile pe baza de carne.
Ouale incondeiate de Pasti
Se stie ca, cel putin la inceputurile traditiei vopsirii oualor de Paste, se folosea
exclusiv culoarea rosie pentru a colora ouale, care apoi erau asezate intr-un cos si
oferite la biserica pentru sfintirea lor. Mai tarziu insa apar si ouale incondeiate
cu teme si motive diverse, rezultat direct al dorintei gospodinelor de a contribui
cu un plus estetic la traditiile de Paste.
Din punct de vedere simbolic, ouale au fost mereu asociate cu renasterea,
inceputurile sau invierea Domnului. Culoarea rosie se spune ca ar trimite la sange,
la viata si la jertfa facuta de Hristos pe cruce. Strict culinar, putem insa spune
ca aceasta culoare ne aduce aminte ca ouale sunt produse de origine animala si ca
trebuie deci consumate cu moderatie, rosul fiind astfel si o culoare de avertizare
in plan alimentar.
Pasca
Pasca crestinilor este o paine rotunda si dulce, gustoasa, plina de tot felul de
mirodenii si condimente delicioase, foarte diferita de pasca evreilor, de unde
totusi origineaza acest ritual culinar, menit initial sa aduca aminte de iesirea
evreilor din Egipt si ajuns in prezent sa semnifice o promisiune, aceea a invierii
trupurilor si a vietii vesnice. Asa se explica de fapt si transformarea painii
nedospite si nu prea gustoase a evreilor intr-o paine dulce si plina de nutrimente,
asa cum este pasca crestinilor.
Mai des decat cozonacii de paste, pasca este adusa obligatoriu la biserica, pentru a
fi sfintita, multi dintre crestini crezand sincer ca astfel vor beneficia de
protectie impotriva raului si a bolilor daca vor consuma cate o portie de pasca pe
durata intregii sarbatori a Sfintelor Paste. Prin stropire cu vin, pasca devine
ritualic o reprezentare a jertfei Mantuitorului, putandu-se astfel observa
sacrificiul care include trupul si sangele.
Cozonacul
Similar cu pasca, si cozonacul de Paste reprezinta o paine dulce a invierii si
renasterii intregii creatii, putand la fel de bine sa fie pus pe masa in loc de
pasca sau impreuna cu aceasta. Intrucat cozonacii sunt asociati si cu sarbatoarea
Craciunului sau alte sarbatori religioase, simbolistica lor pascala este putin
diminuata fata de aceea a pastii, dar ramane valabila reprezentarea ritualica a
jertfei Mantuitorului, prin stropirea cozonacului cu vin sfintit, la biserica.
Mielul
Mielul viu si nu friptura de miel a fost dintotdeauna considerat un simbol al
Mantuitorului Iisus si nu este deloc de mirare date fiind referirile dese din Biblie
la dragostea pe care o purta Dumnezeul lui Israel fata de puii de animale, in
special mielutii si viteii reusind sa ii aduca mereu zambetul pe buze. Prin
asociere, chiar Iisus, fiul lui Dumnezeu, s-a bucurat de o dragoste la fel de
sincera si curata.
Din pacate insa, daca initial se dorea excluderea definitiva a sacrificiilor de
animale din ritualul religios al evreilor, Dumnezeul lui Israel mereu atragand
atentia ca prefera de fapt jertfa ascultarii si a unei inimi pure si nu animale arse
de tot, in prezent, in plin crestinism, se continua cu incapatanare aceeasi traditie
cam pacatoasa si blestemata a taierii de miei vii si prepararii lor cu ocazia mesei
festive de Paste.
A introduce reprezentari ale mielului viu in cadrul ritualului de Paste (miei de
ciocolata, de martipan, accesorii pentru masa) poate fi privit ca o traditie
frumoasa si incarcata de simboluri pentru toti iudeo-crestinii, pe cand a pastra si
incuraja consumul de carne de miel exact in aceasta perioada nu inseamna decat o
intelegere complet gresita a intregii traditii si chiar o dovada de lipsa de respect
fata de insusi Dumnezeu si fiul sau, Iisus Hristos. Este ca si cum i-am ura acestuia
sa stea cat mai mult pe cruce si sa fie rastignit in mod repetat doar pentru a ne
satisface noi an de an pofta de carne proaspata de miel.
Iepurasul de Paste
Asemanator mielului, si dragutul iepuras este un alt simbol, de data aceasta de
origine pagana, a primaverii si a fertilitatii. Cu siguranta, si in acest caz a fost
ales unul dintre cele mai placute si inocente animale pentru a impresiona si a
imbuna zeii vechi ai gotilor, caci de acolo provine traditia iepurasului de Paste.
Mai tarziu, prin crestinarea gotilor, se pastreaza acest obicei, care este
transferat catre sarbatoarea principala a crestinilor, Pastele Domnului.
Din fericire, de Pastele crestin se consuma mai rar carne de iepure si se prefera
mai degraba servirea la desert de iepurasi de ciocolata sau de martipan, care
alaturi de miei si oua dulci fac deliciul copiilor, dar si al adultilor.
Pestele
In sfarsit, si pestele este o alta fiinta asociata frecvent cu Mantuitorul Iisus,
mai putin din cauze ascunse, ezoterice si mai degraba datorita prezentei permanente
a pestelui si a pescarilor pe toata durata de timp cat Hristos a predicat Evanghelia
vietii. Astfel s-a incetatenit ca dezlegarile de pe perioada Postului mare sa
permita includerea pestelui in meniul zilnic, iar in zilele Pastelui de asemenea
mesele de peste sunt prin traditie prezente in mai tot spatiul crestin.
Concluzionand, se poate spune ca bucatele traditionale de Paste sunt in buna masura
o garantie a continuitatii traditiei religioase in plan culinar, ele aducandu-ne
mereu aminte de momente importante din istoria crestinismului sau de persoane ori
fiinte care au indeplinit un rol hotarator pentru soarta Bisericii crestine.
Animalele sacrificate si consumate la masa de Paste sunt desigur bine primite si in
acesta forma, dar este de sperat sa nu ramana pentru totdeauna ca bucate
traditionale de Paste ci mai degraba ca fiinte vii si jucause, asa cum ne va placea
sa ii pastram vesnic in amintirea noastra.
Va dorim o masa bogata si sanatoasa si un Paste Fericit!
Autor: Lucia Mihailescu